نویسنده : محمود زارع
http://mzare.mihamblog.com
9 عصر 30 تیر 90 - ساری/ وصال

الَّذِینَ یَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ( قرآن کریم / بقره 275 )
ربا و دیرکرد بانکی در نظر جوادی آملی
به نقل از ارسطو گفته اند که : « پول , پول نمی زاید » بزبان دیگر یعنی پول بخودی خود و فی نفسه عقیم است و در ذات خویش زایش و زایندگی ندارد بلکه مهمترین خصوصیت پول در اقتصاد سالم , نقش واسطه ای آن است و بس . و تنها در صورتی میتواند چنین نقشی را بدرستی ایفاء نماید که در جریان باشد یعنی زمانی که در جریان است میتواند نقش واسطه مبادلات را بازی کند !

توضیح : اینکه ما پول را فی حد ذاته خنثی و سترون و عقیم دانستیم موجب آن نشود که شما پول را بی خاصیت تصور نمایید . ما تنها از جهت اقتصادی و مالی میتوانیم چنین نگاهی به چیزی همانند پول داشته باشیم اما از جهات دیگر و بخصوص از جهات اخلاقی پول حتی برای بسیاری بجای اله می نشیند و دقیقا همان نقشی را یک مومن از خداوند رزاق و کریم انتظار دارد یک مشرک و یک منافق و یک کافر ( چه بخواهد و چه نخواهد ) از پول انتظار دارد و اینان کسانی اند که بعضا حتی نمیدانند که خدایشان دقیقا همان پول ( بمعنای اعم کلمه ) است . ما در این جمله معترضه و توضیحی خواستیم توجه شما را به این نکته معطوف داریم که چنین ظرافتهایی را در تفکیک مباحث داشته باشید . آری برادر عزیز پول وقتی در جیب و کیف و گاوصندوق و حساب بانکی یک بی طرفیتی قرار بگیرد اصلا به یک شخصیت دیگری تبدیل میشود , و اصلا نگاهش گاهی بدیگران نگاهی دیگرگونه و ذلیلانه و اربابمآبانه ای خواهد شد و شما دیگر نمیتوانید وی را همان آدم قبل از پولدار شدن بدانید. یک فرعون خبیث تر با تفرعنی عمیقتر از فراعنه مصر باستان که مباحث اخلاق مستوفایی را میتوان پیرامون آن مطرح نمود !


زایندگی خصوصیتی است که نباید از پول انتظار داشت . کالا ( بعنوان اعم ) میتواند چنین نقشی را ( زایندگی ) را داشته باشد مثلا از طریق تغییر شکل و اصلاح و ... که باصطلاح میتوان گفت کار جدیدی روی آن انجام شده است و ارزش آنرا تغییر داده است ! با این نگرش بسیار مجمل و کلی که از نقش پول بیان نمودیم ربا را میتوان نوعی سرقت و دزدی ( و در اصطلاح فقیهان اکل ما غیر ) دانست چرا که پول نازا و تنها نقش واسطه مبادلات را آنهم موقعی که در جریان است ( نه انباشته شده ) میتواند داشته باشد.

ربا نشانه بارز یک جامعه غیر اسلامی :

برای قضاوت و داوری باید ملاک و محک داشت و این ملاکها و محکها و شاخص ها هستند که میتوانند ما را به شناخت صحیح و در نتیجه داوری درست رهنمون نمایند . بدون ملاک اعلام نظر نمودن تهمت است و افتراء . ملاک یک جامعه با اقتصاد شیطانی رواج ربا و نزول میباشد . حالا بهر شکل و نام و اسمی که بگویند نمیتواند توجیه کننده اصل قضیه باشد و یک جامعه ربوی و آلوده به نزول نه تنها روی سعادت را نخواهد دید بلکه هیچ نشانی از جامعه اسلامی نخواهد داشت و هیچ بویی از عدالت علوی نیز در هیچ کجای ان بمشام هیچ احدالناسی نخواهید رسید . در یک جامعه ربوی هر حرفی در توجیه هر نوع از سیستمهای اجتماعی و اقتصادی قطعا حرفی مفت است ! درست بهمان اندازه ای که ربا فاقد ارزش و یا مفت است این توجیهات نیز حرفهایی بشدت مفت است ! حرف مفت را هم انسانهای مفت خریداراند و اجتماعاتی مفت باز و مفت خر و مفت خور !

هر جا ربا و نزول جریان داشته ( فارغ از نامها و اسامی مختلفی که بدان برای توجیه این عمل یا رابطه شیطانی بدهند ) باید ملاکی برای ناسالم بودن هر گونه روابط اجتماعی بطور اعم ( در ابعاد اقتصادی , ساسی و ... ) بدست شما افتاده باشد ! نمیتوان یک جامعه را حتی در مسیر بسیار دوری از جامعه اسلامی تصور کرد در حالی که در آن ربا - با انواع و اقسام نامهای متفاوت - ساری و جاری است .

ربا منفصل کننده رابطه احسان و محسن :
ربا در یک جامعه , تنها در شرائطی رواج می یابد که آن جامعه را محتاجانی زیاد تشکیل داده باشند و امور معیشتی مردم بخوبی از سوی مدیران تمشیت نشود و لذاست که نزولخواران و رباخوران با استفاده از این نیاز -  که معمولا در زندگی اکثر بندگان خدا بخصوص در حوادث و گرفتاریها و ... پیش می آید - با تحمیل شرائط خویش ( اضافه ستادندن از محتاج ) آنهم با اکراه شدید قلبی محتاج و قبول تحمیلی و لاعلاجی و ناچاری وی ( که همین را نزولخواران میگویند کارگشایی گرفتاران !!!! ) بازار کثیف و سیاه و خباثت آمیز خویش را رونق می بخشند !

پس رباخواری معلول وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم آن جامعه - از یکطرف - و نیز علت وخامت و فلاکت اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه میگردد . و در ست مانند یک دایره شیطانی میتوان از آن یک تصور ذهنی فضایی داشت که « در خطاب به یک جامعه ربا زده( نه آنکه مخاطب فرد باشد) : شما فقیرید چون نزولکارید و این درست مساوی با این است که بگوییم شما نزولکارید چون فقیرید » این همان چهره دیگری ازمفهوم نظریه دائره شیطانی فقر در تئوریهای توسعه جوامع فقیر میباشد که میتوان از یک جامعه ربوی ترسیم نمود !

چنین ترک یا تراکی که در روابط بین افراد و گروههای اجتماعی در جامعه ایجاد شود , وسط این شکاف را عاملی بنام ربا و افرادی بنام نزولخواران پر می نمایند ( خود ایجاد کننده و خود پرکننده اند ) از این روست که عده ای گفته اند « ربا مانع احسان و استفاده محتاجان از دیگران است , ربا استفاده از احتیاج دیگران است , اسلام میخواهد در زمینه احتیاجات , افراد به یکدیگر احسان کنند. این نکته همان است که در روایات آمده است » اما شهید مطهری - ص14 ربا,بانک و بیمه - ضمن طرح این نظریه توضیح میدهد که ( اگر علت منحصر به این باشد باید ربای به اصطلاح انتاجی و تجاری اشکال نداشته باشد . اساس سرمایه داری بر ربای انتاجی است.)

ربا جنگ با خداست نه جنگ با آمریکا

حرف دل و روح و ضمیر ما در پایان این بخش از روح خراشنامه این است که:

.... ربا و ریا دو برادر حرامزاده زاییده شیطانند که با نهایت تاسف و ترس از نزول غضب الهی , بسیار رواج یافته و بازار پررونقی پیدا کرده و بدتر که خریدارانی بسیار پرآوازه با لبخندهای رضایتمندانه از چنین معامله شیطانی هم دارند ! این حرومی در اقتصاد و آن هلشتی در سیاست چه غوغاها و چه اغواها که نمیکنند !!!

این بنده ناچیز خداوند در پس مطالعات بسیاری را که در متون و منابع مختلف داشته ام بدین نتیجه رسیده ام که هیچ گناهی را ( تقریبا ) نمیتوان از ربا و نزول بزرگتر و بدتر دانست . بخصوص زمانی که برای ترویج ربا در جامعه ترتیبات و تنظیماتی را هم تحت عناوین - متاسفانه - خیرخواهانه و همچنین تشابه غیر واقعی برقرار کردن آن با عقود اسلامی , بعنوان آمر و امرکننده , مدبر و برنامه ریزی کننده ؛ عامل و اجرا کننده یا ناشر و .. باشیم . سیستم ربوی در هر اجتماعی که وجود داشته باشد و در میان هر کس هم که راه بیفتد , موجبات تسریع در غضب و عذاب الهی را فراهم میکند ! مرگهای زودرس و ناگهانی فراوان , روابط گسسته , حرمت ها برداشته , اعتماد ها رخت بربسته و تلاشها بیهوده و کارها بی نتیجه و همه چی درهم ریخته و مایوس کننده ..... هرچه بیشتر دعا اجابت کمتر و یا قلا یستجاب لهم ! (تیر90 - ساری,گاهنوشتهای محمود زارع )

 این نوشتار روح خراش در بخشهای بعدی ادامه دارد انشاء الله  .......

...............................................


ربا در قرآن

آیاتی از کلام الله مجید ( سوره بقره ) درباره ربا :

الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿274﴾

الَّذِینَ یَأْكُلُونَ الرِّبَا لاَ یَقُومُونَ إِلاَّ كَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ ﴿275﴾

یَمْحَقُ اللّهُ الْرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِیمٍ ﴿276﴾

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿277﴾

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿278﴾

فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِكُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ ﴿279﴾

وَإِن كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَیْسَرَةٍ وَأَن تَصَدَّقُواْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿280﴾

كسانى كه اموال خود را شب و روز، و نهان و آشكارا، انفاق مى ‏كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى ‏شوند. (274)

كسانى كه ربا مى ‏خورند، (از گور) برنمى ‏خیزند مگر مانند برخاستن كسى كه شیطان بر اثر تماس‏، آشفته‏ سرش كرده است‏. این بدان سبب است كه آنان گفتند: (داد و ستد صرفاً مانند رباست‏.) و حال آنكه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانیده است‏. پس‏، هر كس‏، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسید، و (از رباخوارى‏) باز ایستاد، آنچه گذشته‏، از آنِ اوست‏، و كارش به خدا واگذار مى‏ شود، و كسانى كه (به رباخوارى‏) باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. (275)

خدا از (بركت‏) ربا مى ‏كاهد، و بر صدقات مى ‏افزاید، و خداوند هیچ ناسپاس گناهكارى را دوست نمى ‏دارد. (276)

كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده و نماز بر پا داشته و زكات داده ‏اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین مى ‏شوند. (277)

اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید، از خدا پروا كنید؛ و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است واگذارید. (278)

و اگر (چنین‏) نكردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏ اید؛ و اگر توبه كنید، سرمایه‏ هاى شما از خودتان است‏. نه ستم مى‏ كنید و نه ستم مى ‏بینید. (279)

و اگر (بدهكارتان‏) تنگدست باشد، پس تا (هنگام‏) گشایش‏، مهلتى (به او دهید)؛ و (اگر به راستى قدرت پرداخت ندارد،) بخشیدن آن براى شما بهتر است‏-اگر بدانید. (280)

ربا
ربا در روایات :
روایتی را از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم شنیده ام ( نقل بمضمون ) : در میان جهنم کوهی است که بطور مرتب از میان آن آتشهای مذاب ( آتشفشان ) بیرون می آید . عده ای بالای این کوه هستند ... پایین کوه هم نهری است که مس آب شده ( مایه شده ) در آن جاری است - که از دور شبیه به آب می نماید - و لذا معذبین ( آنهاییکه در بالای آن کوه هستند ) برای خنک شدن در راستای چنین تصوری از نهر به پایین می آیند که تازه متوجه میشوند پایین بدتر از بالاست و لذا دوباره میروند همان بالا که بدتر از پایین هست . اینجاست که تمنای مرگ میکنند اما مرگی بسراغشان نمی آید . مستمعین از حضرت سوال کردند که این مردم از چه گرئهی هستند ؟ ! حضرت فرمود که اینان نزول خواران ( عاملین , آمرین , تنظیم کنندگان روابط ربوی و ... ) هستند !
و باز از پیامبر رحمت منقول است که ربا از گناهان کبیره ( گناه بسیار بزرگ )  است !

شنیدم که واعظی میفرمود که از موسی بن جعفر علیه السلام منقولست ( نقل به مضمون ) : اگر کسی یک درهم ربا ( نزول ) بخورد , درست همانند آن است که سی و شش ( 36 ) بار با محارم خود ( که یکی از آن محارم مادرش هست ) مرتکب - عمل بسیار فبیح و غیر انسانی - زنا در خانه کعبه شود ! ...
محمود زارع
www.mzare.ir


بخوانید :
- ربا جنگ با خدا و رسولخداست




مطالب دیگری از وبلاگ:

ربا جنگ با خدا و رسولخداست
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (100)
حکمت , حقیقت و ثمره آن
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (099)
بخل سوءظن بخداست و بخیل در آتش است
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (098)
ما داده ایم دل نتوانیم پَس گرفت
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (097)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (096)
حالت برزخی یا برزخ حالتها
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (095)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (094)
ترفندهای مشتاقان گفتگو با محبوب
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (093)
گرفتاری در اثر ظلم و ستم
نواجش محلی مازندرانی + دانلود
تیتراز شروع و پایانی سریال روزی روزگاری + دانلود
آهنگ بوی محمد (ص) آمد + دانلود
الله و اولیاء الله
طولانی شدن ماهها از علائم آخرالزمان
لله وا مازندرانی + دانلود
گل یاس (دانلود)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (092)
ظلم باعث نابودی امتها میشود
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (091)
زآن روز حذر کن که ورق برگردد
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (090)
ستمگر ستم می بیند
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (089)
فاطمه (س) برطرف کننده غمهای مولا علی (ع)
عدم تصریح نام گاه از غیرت دوستی خداوند متعال است!
نصیحت لقمان حکیم درباره ظلم
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (088)
خدای غفار در خور خویش با بندگان معاملت کند نه در خور بندگان!
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (087)
موسیقی محلی مازندرانی- حقانی - استاد اسحاقی + دانلود
گریه پیامبر(ص) بر مظلومیت علی(ع)
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (086)
مولا علی (ع) و شیعیانش و حوادث آخرالزمان
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (085)
بهترین فرمانروا از نظر مولا علی (ع) کیست؟!
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (084)
مقر به لا اله الا الله نمی سوزد
دیده برای دیدن دوست است
از نفرین مظلوم - حتی کافر هم - بترسید
ظلم بمردم موجب خروج از ولایت اهل بیت (ع) میشود !
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (083)
گناهانیکه باعث نزول عذاب میشود
كشف الأسرار و عُدة الأبرار (082)
منجیان تشیع (شیخ طوسی- عبدالکریم حائری‌ یزدی‌- سید موسی صدر)




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.