ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:
علی مولا

ایزد بکعبه داد علی را بفاطمه
این بود معنیش که علی خانه زاد ماست

حکیم سنایی هم گفته که :
شایسته تاج ارتضی کیست علیست
زیبنده تخت مصطفی کیست علیست
بر خلق جهان بامر حق بعد نبی
سالار و امام و مقتدا کیست علیست

همچنین از بوعلی نقل شد که :
تا باده ی عشق در قدح ریخته اند
واندر پی عشق عاشق انگیخته اند
با جان و روان بوعلی مهر علی
چون شیر و شکر بهم درآمیخته اند

یا یکی دیگر از بزرگان نوشته که :
نوروز رسید عید اکبر گردید
بر گرد سر ساقی کوثر گردید
امروز علی نشست بر تخت نبی
زانست که روز و شب برابر گردید

مشرب قمی هم گفت:
هر چه میخواهی طلب کن مشرب از شاه نجف
گر کسی منت کشد از مرد می باید کشد

دبستانی نوشت:
میکن درهای جنت را و میگوید به رضوان
رو که مهمانخانه مرد دو عالم در ندارد

خیام نیشابوری هم سرود:
خیام ترا چو وارد قبر کنند
آنگاه نکیرین کجا صبر کنند
کی از کرمش گذارد آقام علی
ایشان دو نفر بیک نفر جبر کنند

سلطان حسین میرزای گورکانی هم نوشت :
ما بغلامان علی و عمر
هیچ نگوئیم زخیر و ز شر
حشر غلامان علی با علی
حشر محبان عمر با عمر

از زلالی خوانساری و میر همام یزدی هم آمده که :
این چهار خلیفه را که میدانی نغز
گویم سخنی با تو بانصاف ملغز
بادام خلافت از پی گردش دهر
افکند سه پوست تا برون آمد مغز

حمدلله مستوفی هم نوشت:
از دولت محبت اولاد مصطفی
شک نیستم که اسعد ابنای عالمم
گر دوستدار حیدر کرار رافضی است
من رافضی ترین همه اهل عالمم

مولوی بلخی هم گفت:
رومی نشد از سر علی کس آگاه
زآنرو که نشد کس آگه از سر اله
یک ممکن و اینهمه صفات واجب
لا حول ولا قوه الا بالله


پیر انصار نوشت:
بر چرخ حقیقت آفتابست علی
مفتاح کلید فتح و بابست علی
در گوش خرد در خوشابست علی
فرمود نبی که بوترابست علی

از میر سند کاشی هم نقل شد که :
آنکس که ولی شده است از نص جلی
در رتبه چو او نیست کسی بعد نبی
منکر اگر انصاف دهد میگویم
اعجاز نبی بس است تصدیق نبی

همچنین نوشته :
در دفتر آفرینش لم یزلی
کلک ازلی نوشته با خط جلی
نامد بشری پس از محمد بوجود
در جاه و مقام و رتبه مانند علی



ولی محمود دوست دارد در تمیم این نقل قولها از بی بی دو عالم بانو فاطمه زهراء سلام الله علیها همتاش و همسر مولا علی نیز ذکری آید و ختم شود که :
دختر طبعم از سخن , رشته بگوهر آورد
بهر طراز مدحت دخت پیمبر آورد
دختر از این قبیل اگر هست هماره تا ابد
مادر روزگار ای کاش که دختر آورد
آورد از کجا و کی مادر دهر این چنین
فاطمه ای که مظهرش قدرت داور آورد
چونکه نبود همسرش در همه ممکنات از آن
واجب و لازم آمدش خلقت حیدر آورد






به تلگرام ما بپیوندید



ساری,گاه نوشته های محمود زارع بعضی مطالب مرتبط را بخوانید :
... مناظره با ابوحنیفه



ساری,گاه نوشته های محمود زارع مطالب دیگر وبلاگ :

تفسیر به رأی چیست؟
حجت الاسلام زائری و ترجیح جالب !
در دشمنی هم مردانگی کن و عدالت
انواع و اقسام تفسیر به رای
حقیقت در چیست ؟!
تفسیر دین و معرفت برون یا درون دینی
رزق و روزی مقدّر است
شرافتمند کیست ؟!
تحذیر از صدر مجلس
واعظان بی عمل
مولا علی (ع) مستغرق در حق
کسانیکه دست بسته نماز میخوانند
سال كبیسه و حقوق کارمندان !
تفاوت ایران و اسراییل در یک نگاه !
محصول یکساعت تفکّر
اولین چیزها و چیزهای اول
عواقب جبران ناپذیر بستن درِِِخانۀ عترت
کمک به فقراء و بوسیدن دست امدادگر
کاخ عبرت قصر کوفه
صهیونیسم در نظر امام موسی صدر
معیار دینی بودن یك مطلب
عنبر, غذای هضم نشده نهنگ عنبر
طول عمر حیوانات
نسبت سن اسب با دندانش
جشن دوره ای ملخ ها یا هجوم وحشتناک
وزغ ها و تنفس بدون ریه
مقدمات علم مساحت
جذبه عشق
مقیاس اوزان و مسافات مختلف
آینده جهان از نظر اسلام
تفسیری از آیه تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ از نگاه امام موسی صدر
مقایسه دنیا و بول
باز کن فالی و آیات غزل را بنگر
قدر قدر ( نگاهی به سوره مبارکه قدر )
شب قدر در نظر امام موسی صدر
ماجرای تولد حضرت خضر و ذوالقرنین
ملخ, جانوری شبیه ده حیوان
از خزانه خاطر تا خزانه بیت المال
مناظره صالح امامیّه با مولوی عامّه
کشکول تامّل! (14) عقل و راز جاودانگی
درک معیار تعبیر و تاویل خواب
اوصاف الاشراف خواجه نصیر (10)
کشکول تامّل! (13) هدایت انبیاء
رویا و حل معمّا
امکان یا عدم امکان تفسیر ثابت از متون مقدس
جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
کشکول تامّل! (12) گذشت رند
نیایش فیلسوف
کشکول تامّل! (11) تجلّی برهان راز
کشکول تامّل! (10) میزبان راه دستگاه فکری


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.